Z ostatniej chwili / news
Home / Ciekawostki / Przewóz baterii Litowych w samolotach pasażerskich – informacja.

Przewóz baterii Litowych w samolotach pasażerskich – informacja.

Sezon wakacyjny coraz bliżej – dzisiaj szybka lekcja przewozu baterii litowych w bagażu pasażera na pokładach samolotów.

Zgodnie z tabelą 8-1 Instrukcji Technicznych Dok. 9284, zasady przewozu przenośnych urządzeń zasilanych
bateriami litowymi lub sposób ich przewozu zależą od mocy, w przypadku baterii litowo-jonowych wyrażonej w watogodzinach
(Wh), a dla baterii litowo-metalowych w zawartości litu (g):

– do 100 Wh*/2g, dozwolone w bagażu podręcznym i odprawionym (urządzenie wyłączone i zabezpieczone przed przypadkowym włączeniem);

– od 100 do 160 Wh/ od 2 do 8g, j.w. lecz tylko po uzyskaniu zgodny od przewoźnika;

– powyżej 160 Wh/8g , takie urządzenia można przewieźć tylko jako przesyłka cargo.

Bardziej skomplikowana jest kwestia przewozu zapasowych baterii litowych, w tym ładowarek przenośnych.

Wymagania dotyczące mocy baterii pokrywają się z restrykcjami wobec urządzeń zasilanych bateriami litowymi, lecz dozwolone są do przewozu tylko w bagażu podręcznym, aby możliwa była szybka reakcja w przypadku pożaru. Ze względu na bezpośredni dostęp do odkrytych terminali prawdopodobieństwo zwarcia i samozapłonu jest większe, dlatego pojedyncze baterie litowe należy przewozić w oryginalnych opakowaniach, torbach zabezpieczających lub w plastikowych torebkach zamykanych strunowo.
Zmniejszenie ilości tlenu w przypadku płonącego przedmiotu ugasi płomień, tak jak szklanka przykrywająca świeczkę. Woda również służy do zmniejszania ilości tlenu, dlatego gdy dojdzie do samozapłonu baterii litowej, należy niezwłocznie umieścić ją w pojemniku z wodą do pełnego zanurzenia.

W przypadku, gdy do takiego zdarzenia dojdzie na pokładzie samolotu załoga musi być w pełni przygotowana i posiadać na wyposażeniu odpowiedniej wielkości pojemniki, to najszybsza metoda ugaszenia płonącej baterii lub całego urządzenia.
Nieustająco rośnie popularność urządzeń zasilanych bateriami litowymi. Wśród nich są monocykl elektryczny, deskorolka elektryczna, hulajnoga elektryczna, czy pojazd typu „segway”.
Nowością są walizki podróżne zasilane akumulatorem jonowym pełniące również funkcje ładowarki i hulajnogi
oraz oczywiście drony.

źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

About uavo

Zobacz także

mm

Oferta współpracy z portalem UAVO.PL

Oferta współpracy z portalem UAVO.PL Masz pomysł na współpracę z naszym portalem i chciałbyś pomóc ...

ILOT_Nevada_2018_700x400

Instytut Lotnictwa zacieśnia współpracę z Nevada Institute For Autonomous Systems. Wspólne testy bezzałogowców na pustyni w Nevadzie

W dniach 5-9 marca 2018 delegacja Instytutu Lotnictwa uczestniczyła w testach systemu bezzałogowego ILX-32 MOSUPS w stanie Nevada ...