W dniach 5-9 marca 2018 delegacja Instytutu Lotnictwa uczestniczyła w testach systemu bezzałogowego ILX-32 MOSUPS w stanie Nevada w USA. Manewry obserwowali przedstawiciele Nevada Institute For Autonomous Systems (NIAS), NASA, Switch, Drone America, AiRXOS, Citadel i ANRA Technologies.
ILX-32 MOSUPS to eksperymentalny samolot bezzałogowy w układzie zespolonych skrzydeł opracowany pod kierunkiem dr. hab. inż. Cezarego Galińskiego przez konsorcjum składające się z Instytutu Lotnictwa, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy MSP. Projekt sfinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Celem operacji na pustyni u podnóży gór Sierra Nevada było testowanie systemów latających (BSL) w trudnych warunkach, na dużej wysokości bazowej (ponad 1500 m n.p.m.), przy jednoczesnych lotach wielu różnych systemów bezzałogowych wraz z innymi, załogowymi statkami powietrznymi.
Przebieg testów w Nevadzie obejmował wykonanie lotów na odległości do kilku kilometrów po zaplanowanej trasie w wyznaczonym obszarze oraz transfer danych telemetrycznych do systemu UTM (UAS Traffic Management) wraz z podglądem w czasie rzeczywistym na konsoli. Realizowano wykonanie scenariuszy testowych odzwierciedlających potencjalne problemy jakie mogą pojawić się w czasie lotów BSL oraz wykonanie symulowanych scenariuszy związanych w interakcją z UTM.
W manewrach uczestniczyli przedstawiciele amerykańscy na czele z NIAS, z którym Instytut Lotnictwa podpisał porozumienie o współpracy naukowej w październiku 2017 roku. W ramach tej współpracy powołano Wspólne Centrum Doskonałości dla projektów badawczo-rozwojowych w dziedzinie rozwoju technologii BSL. Podpisane porozumienie umożliwia Instytutowi Lotnictwa udział we wspólnych, międzynarodowych projektach, rozwój kadry oraz transfer technologii pomiędzy instytucjami.
Testy w Nevadzie, możliwe dzięki podjętej z NIAS współpracy, były okazją do zdobycia doświadczenia w integracji z systemami zarządzania przestrzenią powietrzną (bezzałogowców i załogowych statków powietrznych) o dużym poziomie zaawansowania oraz w działaniu zaawansowanych systemów UTM.
Swoje systemy bezzałogowe na pustyni w Nevadzie testowały również najbardziej znaczące amerykańskie instytucje i firmy zajmujące się w swojej działalności tematyką bezzałogowców. Zaproszenie na wspólne manewry przyjęli reprezentanci NASA, Switch, Drone America, AiRXOS, Citadel i ANRA Technologies.
W testach w Nevadzie uczestniczył zespół inżynierów z Instytutu Lotnictwa w składzie:
- Krzysztof Łowczycki (prowadzący projekt, odpowiedzialny za koordynację i integrację informatyczną MOSUPS-a),
- Michał Szczodrowski (kontraktor ILOT, pilot główny),
- Łukasz Konarski (integracja informatyczna z UTM),
- Anna Juda (elektronika, integracja informatyczna, operator GCS),
- Tomasz Pogorzelski (zarządzanie zbiorami danych, projekty mechaniczne),
- Wiktor Zimiński (przygotowanie mechaniczne i elektryczne samolotu MOSUPS, pilot rezerwowy),
- Jarosław Siwirski (przygotowanie mechaniczne i elektryczne samolotu MOSUPS),
wspierany z kraju przez:
- Cezarego Galińskiego (wsparcie merytoryczne MOSUPS),
- Dawida Hessa (kierownik projektu),
- Martynę Dębowską (wsparcie administracyjne).
Ze strony NIAS uczestniczyli:
- Chris Walach – Director of all FAA-designated Nevada UAS Test Sites, NUANCE Center & Senior Director of the Nevada Institute for Autonomous Systems,
- Paweł Pietrasieński – Director of Special Projects, Nevada Governor’s Office of Economic Development,
- Brett Kanda – Director of Business Development, Nevada Institute for Autonomous Systems,
- Dean Keck – Deputy Director of all FAA-designated Nevada UAS Test Sites,
- Blair Smith – Flight Operations and Technical Manager (contractor), Nevada Institute for Autonomous Systems, On Behalf of the Governor’s Office of Economic Development,
- Chris Herle – Liaison/Operations Manager to the Polish Institute of Aviation (ILOT), Nevada Institute for Autonomous Systems.
Dodatkowych informacji udziela:
mgr inż. Michał Szczodrowski
tel: (+48) 606 296 568
e-mail: pilot@uavo.pl